torstai 31. lokakuuta 2019

Opintokäynti

Lightpress, Motonet ja Ikea

Lightpress Kaarina

Visualistiryhmämme opintokäynti painotalon tuotantotiloihin tehtiin Lightpressin Jani Turusen johdolla. Lightpress on Kaarinassa sijaitseva painotalo, joka tuottaa lukemattomia erilaisia painotuotteita yritysten käyttöön; digipainotuotteita, messuseiniä, esillepanoratkaisuja, suurkuvatulosteita ja mm. sisustustuotteita kuten akustiikkatauluja ja keittiön välitiloja.  
Oman yrityksemme mainostoimisto Pramedia tilaa painotuotteet Lightpressiltä ja uusia ideoita kierroksen aikana tulikin runsain mitoin. 

Lightpressin tuotantotiloissa syntyy monenlaisia painotuotteita.
Lightpressin painotuotteita 

  • Myymälän teippaukset mm. näyteikkunoissa on vaikeita asentaa ja usein teippauksia poistettaessa pintaan jää liimaa. Uusi tuote, joka ratkaisee liimajäämäongelman on ns. imukuppitarra. Tarraa liimautuu pintaan napakasti, mutta on helppo työstää ja poistaa. Mikä parasta, pintaan ei jää jälkiä. Asennus ei myöskään vaadi työkaluja. Tarra on palosuojattu ja loistava tuote väliaikaiseen viestintään kuten kampanjoihin ja vaihtuvien tuotemerkkien mainostamiseen näyteikkunassa. 


  • Näyteikkunasomistuksiin voidaan painattaa läpikuultavia taustakankaita, joilla voidaan markkinoida tuotemerkkiä tai luoda erilaisia taustakuvia esimerkiksi sesonkisomistuksiin. Kangas on kevyttä, palosuojattua materiaalia ja se on helppo ripustaa alumiinilistan avulla. 

  • Staattinen tuloste sopii esimerkiksi vaihtuvien aukiolojen viestintään. Tuloste tarttuu lasipintaan jälkiä jättämättä ja se on mahdollista painattaa kaksipuolisena. Erillistä kehystä tai kiinnityslistaa ei tarvita. 



Motonet Turku

Motonet on suomalainen Broman Group konsernin tytäryhtiö, joka on perustettu 1990. Kivijalkaliikkeitä on yli kolmekymmentä ja yrityksellä on myös verkkokauppa. Turun Motonetissa toimii 3 visualistin tiimi, joka vastaa yhdessä myynnin ja markkinoinnin kanssa koko yrityksen visuaalisesta ilmeestä, esillepanoista ja niiden ohjeistuksesta. Motonet on erikoisliikeketju, joka myy auton varaosia- ja tarvikkeita, vapaa-ajan ja kodin tarvikkeita ja työkaluja. Turun Motonet-myymälässä myyntiartikkeleilta on yli 50 000, joista osa on Motonetin omia tuotemerkkejä. 

Ketjun liikkeet ovat lay-outiltaan melko samanlaiset; myymäläkalusteet- ja viestintä on yhtenäistä. Liikkeissä esillepanot hoitaa myyntihenkilöt visualistitiimin ohjeistuksen mukaan. Tiimi laatii muille ketjuliikkeille kuvalliset esillepano-ohjeet. Visualistitiimi ja ketjun liikkeet ovat yhteydessä toisiinsa verkkosovelluksen kautta valokuvin ja viestein. 

Motonetin uusi tuoteryhmä Cloudberry
Motonet Turku Cloudberry-tuotteet
Bahcon osasto on merkitty selkeästi brändin lattiateippauksilla.
Bahco-lattiateippaus myymälässä

Erilaisten tuotteiden määrä on valtava. Esillepanoihin haastetta tuovat tuotemerkkien omat mainosmateriaalit ja erilaiset pakkauskoot. Kampanjat vaihtuvat usean kerran vuodessa ja myyntipaikkoja vaihdellaan tiuhaan tahtiin. Motonetin pohjaratkaisu on grid lay out; pitkät hyllyrivit luovat kulkureitin ja matalat display-kalusteet on sijoitettu kulkureittien varrelle. Myymäläkalusteiden päädyt ovat hyvin myyviä paikkoja ja näihin on sijoitettuna kampanjatuotteet. Myymälän takaosassa on varaosamyynti. Kassojen lähettyvillä on matalat myyntikalusteet eli ns. heräteosto-osasto ja päätyseinällä korkeat kalusteet, joissa on esillä sesongin tuotteita. Esillepanot ovat sekä vertikaalisessa että horisontaalisessa järjestyksessä. 


Tuotteet ovat esillä hyllyillä ja piikeillä, hinnat ja koodit esille selkeästi.
Tuotteiden hinnat ja tuotekoodit ovat selkeästi esillä hyllyn reunalla. 
Hintatiedot ja tuotekoodit ovat esillä myyntihyllyjen reunoilla. Näkyvillä on lisäksi asiakkaalle ohjattu tuotteen käsittelyohje. Hyllyn yläreunassa on brändin valomainos, jonka alta löytyy kaikki kyseisen brändin pakkaukset, jotka on piikeissä tai hyllyillä face eteenpäin. 

Tutustumiskäynnillä pääsimme kurkistamaan myymälän lisäksi pakkaussuunnitteluosastolle. Motonet maahantuo ulkomailta jatkuvasti uusia tuotteita omien tuotemerkkien alla ja pakkaussuunnittelu tehdään kolmen hengen tiimin toimesta Turussa. Pakkauksen ulkonäkö ja tekstit kieliversioineen suunnitellaan Adobe Illustrator-ohjelmalla ja ne testataan käytännössä ennen kuin pakkaus menee tuotantoon. 

Ikea Raisio

Ikea Raision esillepanoista vastaa usean henkilön tiimi, joko koostuu mm. myynnin ja markkinoinnin henkilöistä, sisustussuunnittelijoista ja somistajista. Ikeassa työskentelee aamutäydentäjien tiimi, joka huolehtii hyllyjen täydennyksestä. Perusvalikoima on valtava, uutuudet tulevat myymälöihin 4 kertaa vuodessa. Ikean konsepti on ketjuohjattu, mutta eri myymälöissä somistustiimillä on melko vapaat kädet tuotteiden esillepanoissa, ohjeistus luo raamit mitä tuotteita tulee käyttää. Tällä hetkellä joulusomistukset alkavat näkyä vahvasti ja jouluun liittyvät tuotteet ilmestyvät esillepanoihin. 

Joulutuotteet alkavat näkyä Ikean esillepanoissa.
Joulun sävyjä Ikea Raision myymälässä
Kaikki tuotteet esillepanoissa on myytäviä tuotteita ja mukana on aina käyttöyhteystuotteet. Esillepanot antavat asiakkaalle valmiiksi pureskellun idean. Asiakas kiertää koko myymälän läpi. Myymälässä massa on sijoitettuna seinäesillepanoihin ja myyntihyllyihin, ajankohtaiset tuotteet ovat sijoitettuna parhaille myyntipaikoille focuspöydille. Pääkäytävien varrella on stopper-alueita. 

Myymäläpinta-ala on tuhansia neliöitä ja house keeping on tärkeä osa sekä myyjien että somistustiimin työtä. 

Kodinsäilytysosastolla vinkki kierrätykseen.
Ikean Raision kodinsäilytysosasto
Hintatiedot Ikean esillepanoissa on on aina selkeästi esillä. Tagissä on tuotetiedot, tuotekoodit ja varastopaikat merkattuna. Alakerran myymälässä tuotteet ovat esillepanojen välittömässä läheisyydessä. 

Ikean esillepanojen punainen lanka on tuottaa asiakkaalle elämyksiä ja tehdä ostamisesta vaivatonta. Myymälässä kiertäminen on asiakkaalle suuri osa ostotapahtumaa, se on samalla ajanvietettä ja inspiraation etsimistä. 

Sisältää kaupallisia linkkejä. 

1 kommentti:

  1. Kiitos kirjoituksesta. Somistus ehdottomasti on suuri osa koko kokemusta. Meillä on nyt alettu kiinnittämään siihen enemmän huomoita, samoin markkinointiin esimerkiksi valomainosten muodossa. Jonkin verran muutoksia on tehty, ja muutos asiakasmäärässä on jo huomattu. Tuo Ikea oli hyvä esimerkki, se tosiaan on myös kokemus ostojen ohella.
    https://slamcon.fi/palvelut/valomainos

    VastaaPoista