Asiakasilta Kylpylässä
Promenade Boutique, Kauneushoitola Bellezza ja Kampaamo El Cabello esittäytyy
Olemme aikaisemmin järjestäneet asiakasiltoja Kylpylässä mm. Ystävänpäivänä. Tällä kerralla tarkoituksena oli houkutella myös ei-majoittuvia asiakkaita lähiseudulta ja kertoa lisää palveluistamme, tuotteista ja uudistuneista aukioloajoista.
Promenaden lisäksi mukana illan järjestelyissä oli kauneushoitola ja kampaamo. Illan suunnitelma lyötiin lukkoon ja valmistelut aloitettiin lokakuun toisella viikolla, varsinainen ilta järjestettiin 30.10. Järjestelyt ja koordinointi allekirjoittaneen toimesta.
Suunnitelma
- Ilta Promenade Boutiquessa ja myymälän käytävällä klo 15-21
- 50 ensimmäiselle asiakkaalle tuotekassi
- Tarjolla kuohuviiniä, myös holiton vaihtoehto sekä suolainen ja makea suupala
- Tuotetarjouksia illan aikana
- Kauneushoitolan pikamanikyyrit, kulma- ja huulimeikit maksutta
- Kampaamon tuotetarjoukset sekä kulmien muotoilu maksutta
- Elävää musiikkia
- Arvonta, jossa kysely: Minkä tuotteen haluaisit nähdä Boutiquen valikoimissa?
To Do
- Työvuorosuunnittelu: tarvittava määrä henkilökuntaa paikalla
- Orderi: tilaus keittiöön ja leipomoon tarjottavista 70 hengelle, mukana ohjeistus allergeeneista, tilaus juotavista sekä ohjeistus ravintolalle laskutuksesta.
- Esiintyjäksi valikoituu kylpylän vakiopianisti; tehdään sopimus sis. soittoajan ja hinnan
- Tuotekassit: sis. Bellezzan käsivoiteen sekä kynsilakkoja, hoitohinnaston, Sunborn-esitteen sekä kampaamon käyntikortin. Tuotteet Bellezzan varastosta, logolliset paperikassit myymälästä, hinnastot ja esitteet tilataan myyntipalvelusta. Tuotekassin kokoamisen hoitaa Bellezza
- Tuotetarjoukset, tuotetarjouksille mainokset PowerPointilla tulostettuna A3-kokoon
- Mainostoimisto työstää kuvallisen mainoksen ohjeistuksen mukaan,
mainos lisätään FB-tapahtumiin ja kylpylän screeneille viikkoa ennen tapahtumaa, samoin paperiversiot kylpylän ilmoitustauluille ja osastoille. A5-kokoiset mainokset asiakkaalle mukaan otettavaksi
Hyödynnetään asiakasrekistereitä, joihin lähtee sähköpostilla uutiskirje, jossa tapahtuma mukana
FB:ssa kysely ja arvonta 28.10-30.10. Palkintona liput 2:lle IskelmäWeekendiin - Somisteena elävät kukat: maljakot, kimput ja esillepano päivää ennen.
- Arvontalipukkeet PowerPointilla: kysely, asiakkaan yht.tiedot, suostumussarake yhteystietojen tallentamiseen. Illan aikana vastanneiden kesken palkintona liput 2:lle IskelmäWeekendiin.
- Tarjoilupöydät, pöytäliinat ja astiat myymälään tapahtumapäivänä, tarjoilut puoli tuntia ennen tapahtuman alkua
- Kauneushoitola ja kampaamo hoitaa itse työpisteidensä rakennuksen myymälän käytävälle ennen tapahtuman alkua
- Instagram Story ja FB-postaus illan aikana
- Kyselyn tulokset ja arvonnan voittajat julkaistaan 1.11. sekä FB:ssa että IG:ssa. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti, ja palkinnot lähetetään postissa.
Budjetti
Illan toteutumiseen laadittu budjetti:
- tarjoilut: oma käytön hinnoilla 200,-
- esiintyjä 190,-
- tuotekassin sisältö 250,-
- tuotekassit ja printit 100,-
- somistekukat 60,-
- henkilöstökulut sivukuluineen 6h 800,-
- arvonnan palkinnot 5,-
- FB ja IG mainonta 0,-
Kulut yhteensä 1605,- (16,05 / hlö)
Materiaalien tekoa ja valmistelua |
Asiakasillan alkuun on puoli tuntia |
Miten onnistuimme?
- Mainokset olivat esillä hyvissä ajoin ja näkyvillä paikoilla, jolloin tavoitimme sekä majoittuvat että päiväkävijät
- FB-tapahtumaa jaettiin ja se tavoitti liki 10000 henkilöä: 20 ilmoitti osallistuvansa, 168 oli kiinnostunut, 28 henkilöä kutsuttiin mukaan tapahtumaan, tapahtumasivun näyttöjä oli 1600. Tavoitetuista henkilöistä 25% oli miehiä, 75% naisia, Vastanneista henkilöistä 3% oli miehiä, 97% naisia. Sekä tavoitetut että vastanneet henkilöt sijoittuvat ikäryhmään 35-64v.
- FB-arvonta tavoitti 13 400 ihmistä, se sai 169 tykkäystä ja 229 kommenttia
- IG Storyn katselukertoja jokaisella kuvalla oli yli 500, ensimmäisellä storyllä 676. IG-seuraajien määrä on lähtenyt pienoiseen nousuun
- Asiakasillan arvontaan osallistui 50 ihmistä, joista yhteystietonsa oli jättänyt 15 henkilöä
- Paikan päällä kävijöitä oli yhteensä n. 100, suurin osa osallistujista oli ei-majoittuvia asiakkaita
- Suurin ruuhka ajoittui heti alkuun, liekö syynä tuotekassi?
- Tuotekassin sisältöön oltiin tyytyväisiä, samoin tarjoiluun ja tuotetarjouksiin
- Maksuttomat hoidot olivat menestys, moni ilmoitti varaavansa pidemmän hoidon tulevaisuudessa
- Kyselyn tulokset antoivat arvokasta tietoa ja vinkkejä tuotevalikoiman kehittämisen kannalta, samalla saimme mainosta IskelmäWeekendistä
- Tieto aukioloista ja nykyisistä tuotemerkeistä tavoitti asiakkaat
- Myynti oli kolminkertainen normaali arkipäivään verrattuna
- Tunnelma oli leppoisa ja rento, elävä musiikki sai kiitosta
Illan tarjoilut |
Mitä voisi tehdä paremmin?
- Illan kesto voisi olla lyhyempi, ruuhka ajoittui heti alkuun, ei-majoittuvien asiakasmäärä väheni selkeästi iltaa kohden. Lyhyempi kesto pienentää henkilöstökuluja.
- Elävää musiikkia voisi olla koko tapahtuman ajan, nyt esiintyjä esiintyi vain 1,5 tuntia
- Pikahoitojen tekemiseen pitää varata useampi tekijä
- Kauneushoitolan ja kampaamon tuotemyynti pieni, myyntiä pitää tehostaa
- Tarjoiluiden allergeenikyltit unohtuivat kiireen keskellä
- Hoitopisteiden sijaintia käytävällä pitää miettiä uudelleen, käytävällä ruuhkaa
- Asiakkaat viihtyivät hyvin ja istumapaikkoja kaivattiin lisää (pieniä pöytäryhmiä)
- Naulakot puuttuivat (tämä pitää huomioida vuodenajan mukaan)
- Asiakasillan osallistujille olisi voinut markkinoida myös hotellin ravintoloita, moni siirtyi kahvilaan illan päätteeksi. Tuotekassiin etukuponki?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti