maanantai 10. helmikuuta 2020

Store Layout

Layout eli pohjapiirros

Mitä tarkoitetaan myymälän layoutilla?

Myymälän fyysinen tai digitaalinen pohjapiirros on tilankäytön suunnitelma, jolla vaikutetaan asiakkaan ostokäyttäytymiseen ja kokemukseen myymälätilassa ja yrityksen liikevaihtoon. 

Myymälä Layout koostuu kahdesta osatekijästä: 
  • Myymälädesign: kalusteet ja niiden sijoittelu, tilavat kulkureitit, tuotteet, tuotteiden esillepanot, valaistus, somisteet, värimaailma ja myymälän printtiviestintä.
  • Asiakaskierto: Käyttäytymismalli, jonka mukaan asiakas kiertää myymälässä ja tekee ostopäätöksiä. 

Pohjapiirrosesimerkkejä

  1. Force-Bath Store: myymäläkalusteet ja osastot on sijoitettu niin, että asiakas ohjataan ennaltamääriteltyä reittiä koko myymälän läpi: Ikea, XXL ja Tiger ovat mainioita esimerkkejä tämän pohjapiirroksen myymälöistä. Jokaisella käytävällä on maksimoitu tuotteiden määrä ja tutkimukset osoittavat, että tällä layoutilla on myyntiä merkittävästi kasvattava vaikutus. Riski tässä mallissa on se, että asiakas, jolla on jo ennakkoon tehty ostopäätös tietystä tuotteesta, ärsyyntyy pitkästä reitistä ja päätyy kulkemaan myymälän läpi kiirehtien tekemättä heräteostoksia.
  2. Grid Store: tunnettu ja helposti toistettavissa oleva pohjapiirros, joka on käytössä useimmissa isoissa myymäläketjuissa (Honghong, Biltema), rautakaupoissa (Bauhaus, Starkki) ja kosmetiikkamyymälöissä (Kicks). Asiakkaan on helppo liikkua myymälässä osastolta toiselle tilavilla käytävillä ja ostoksien tekeminen on helppoa. Yritykselle tämä malli mahdollistaa tehokkaasti varaston seurannan ja liiketilassa voidaan käyttää standardisoituja myymäläkalusteita. Grid-mallissa kääntöpuolena on, että liiketila saattaa olla tylsä ja steriili, toisaalta sama pohjaa voidaan kopioida ketjun eri myymälöissä.
  3. Loop / Racetrack Store: liiketila on suunniteltu niin että keskellä myymälää kulkee selkeä ja tilava pääkäytävä, joka alkaa sisäänkäynniltä kiertäen liikkeen silmukan lailla päättyen kassapisteelle. Eri osastot ovat sijoiteltuna reitin varrelle. Silmukka voidaan merkitä tietyllä lattiamateriaalilla tai värillä, jotta asiakkaan on helpompi seurata reittiä. Oleellista on että osastot ovat merkitty selkeästi ja esillepanot, värimaailma ja valaistus ovat houkuttelevia ja kiinnostavia, jotta asiakas poikkeaa pääreitiltä. Tätä mallia suositellaan liikkeille, joiden myymäläpinta-ala on enemmän kuin 5000 neliömetriä. Esimerkkeinä loop-myymälöistä isot vähittäismyymälät kuten Prisma ja K-Citymarketit.
  4. Boutique Store: tyypillinen ja eniten käytetty malli shop in shop-liiketilasta, jossa tuotteet on esillä esim. kategorian tai brändin mukaan. Osastot ovat eroteltuja seinillä ja myymäläkalusteilla. Tämä free flow-malli on useimmiten käytössä tavarataloissa (Stockmann, Wiklund), vaateputiikeissa (Promenade Boutique, Halonen) ja  gourmetmyymälöissä (Stockmann Herkku, Alko). Boutique Store Layout-mallissa tilankäyttö ei ole välttämättä tehokasta ja asiakas joutuu kiertelemään kauan liikkeessä etsiessään tuotteita. Asiakasviestinnän kuten opasteiden ja brändien mainosmateriaalien käytöllä eri osastojen näkyvyyttä voidaan lisätä. Focus-pisteet tuovat tuotteita paremmin esille. Kuumien ja kylmien pisteiden tuotteita vaihtamalla myyntiä voidaan lisätä. Näyteikkunaesillepanot ovat tärkeässä osassa, näillä kerrotaan asiakkaalle liikkeen valikoimasta ja hintatasosta sekä houkutellaan asiakas sisään liikeeseen ostoksille. 
Vuoden 2019 vähittäiskaupan design-trendejä olivat uuden ja vanhan yhdistäminen, viherkasvit myymälätilassa ja rohkea värien käyttö. Hyviä pointteja, eikä mikään estä niitä tänäkään vuonna käyttämästä. 


Käyttökelpoisia ideoita myynnin tehostamiseen ja päivittäiseen työskentelyyn visualistina näet tästä videosta: 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti