Miten erotan lehtikuvat verkkokuvista?
Lehtikuvan ominaisuudet
- kuva on totta (ei kuvamanipulaatiota, lavastusta tai sommittelua)
- kuva kertoo samaa tarinaa ja vastaa samoihin kysymyksiin kuin otsikko ja teksti
- kuva koukuttaa lukijan tekstiin
- kuva yllättää
- kuva tuo lehden sivuille liikkeen ja tunteet
- kuva on teknisesti hyvin viimeistelty
Sisustuslehti- tai somekuvan ominaisuudet
- kuvalla on tarina
- kuva on viihdyttyvä ja inspiroiva, vaikka taustalla on kaupallisuus
- matalalla kuvaustasolla kuvassa on kiintopiste ja syvyys, yläviistosta otettu kuva ei aina toimi halutulla tavalla. Taustalla näkyvillä asioilla kuvaan saa lisättyä informaatiota ja tarkoitusta
- kuvassa on graafisia linjoja, värejä ja mielenkiintoa; kuva on sommiteltu, lavastettu ja valaistu eli kuvausjärjestelyn tulos
- kuvassa on mielenkiintoisia kuvakulmia (ei yläviisto eikä flat ley), esim. peilin kautta avautuu uusi näkökulma
- tuotteesta näkyy vain osa (voimakkaasti rajattu)
- kuva on editoitu
- kuvassa on tilaa kuva -tai tuoteteksteille
- tuotekuva ei ole taiteellinen, kuvassa tuote on pääosassa
- kuvassa on selkeä yksivärinen tausta
- kuva tulee olla selkeä ja yksinkertainen
- kuva tulee olla hyvin valaistu
- flat ley toimii usein tuotekuvissa
- värit ja mittasuhteet todenmukaiset, tuoteteksteillä täydennetään tuotteen mitat, ominaisuudet ja materiaalit ja hintatiedot
- kuvien tulee olla tasalaatuisia
Kuva: Finnish Design Shop Arne Jacobsen Letters Verkkokaupan tuotekuva |
Kuva: Finnish Design Shop Arne Jacobsen Letters Flat Ley |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti