torstai 10. syyskuuta 2020

Graafinen Suunnittelu: lisää termejä

Graafisen suunnittelun termejä

  • TAITTO: jonkun julkaisun, kuten nettisivujen tai painotuotteen, tekstin ja visuaalisten elementtien sommittelua mielenkiintoiseen ja helposti luettavaan muotoon. Hyvän taiton tunnusmerkkejä on informatiivisuus ja että lopputulos puhuttelee. Graafinen.com käsittelee artikkelissaan hyvin eri taittomuotoja ja kertoo yhdellä pitkällä lauseella mitä taitto pitää sisällään. 
Taitto muodostuu typografiasta (otsikot, ingressit, leipätekstit, väliotsikot, kuvatekstit, nostot, luettelot jne.), kuvista (valokuvat, kuvitukset, graafit), graafisista elementeistä (värit, väripalkit, viivat, logot jne.) ja erikoistehosteista (preeklaukset, stanssaukset, folioinnit jne.) Lainaus: graafinen.com
  •  KONTRASTI: 

Vastakohdat luovat jännitystä. Se on keino saada kuvapintaan tapahtumaa ja eloa. Jännitteetön tasapaino on helppo ja turvallinen, mutta vaikuttaa aikaa myöten yksitoikkoiselta. Jännite siis syntyy rinnastamalla vastakohtia, ja tapahtumat syntyvät jännitteistä.

Kuvapinta alkaa elää vasta silloin, kun sen osien välillä vallitsee vastakkaisia voimavarauksia. Jännite syntyy vastakohtien eri kontrastien rinnastuksesta ja vuorovaikutuksesta. Sommittelussa vastakohtapareja voivat olla esimerkiksi: yksi-monta, pieni-suuri, kevyt-raskas, vaalea-tumma, lepo-liike, avoin-suljettu. Kuvapinnan saa dynaamiseksi näiden vastakohtien avulla. Kun sijoittelua tehdään reunaan, se on voimakkaampi. Yksinäinen muoto on vahvempi kuin ryhmä. Lainaus: graafinen.com

  • NEGATIIVINEN TILA: optisen illuusion muoto, jonka Matti Mattilan Blogi  selittää loistavilla esimerkeillä ja kuvilla. 

Negatiivinen tila
Negatiivinen tila
Kuva: Reno Carillo

  • RR-VÄRIKARTTA: lähinnä rakennus- ja metallituoteteollisuuden tarpeisiin. Värimallit ovat niin lähellä alkuperäistä kuin mahdollista. 

  • LINJAUS: graafisessa suunnittelussa on kyse brändin ulkoasun rakentamisesta ja vahvistamisesta. Vaikka suunniteltaisiinkin yksittäistä tuotetta tai materiaalia, lopputuloksen tulee aina sopia yrityksen imagoon, arvoihin ja tavoitteisiin ja sen tulee rakentaa yhtenäistä mielikuvaa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti